Milano 2009

  • snc129551


Salonul International de mobila de la Milano , reprezinta antidotul crizei financiare.

Lume multa,printre care si eu, incercand sa cuprind o arie cat mai extinsa si sa fiu prezenta la cat mai multe prezentari, atat din targ, cat si din afara lui. Mi-am facut o parere pe care v-o impartasesc, cu o doza inevitabila de subiectivitate. Imi place, este superb Milano in efervescenta targului de design,dar va puteti face propria impresie din reportajele tv de la Caminul de 5 stele, menite sa va introduca si pe voi in aceasta lume fascinanta, unde fiecare produs destinat habitatului poate deveni un obiect de cult, o opera de arta, sau un lucru ce aduce bucurie si confort.

Ca de fiecare data vom intalni o gama extrem de variata in ceea ce priveste produsele de mobilier, obiectele de iluminat, accesoriile, cat si in ceea ce priveste varietatea stilurilor abordate, de la clasic pana la modern si fortand limitele catre tendintele designului de maine.
Euroluce, expozitia internationala pentru obicte de iluminat, propune sisteme de calitate maxima. Varietatea produselor penduleaza de la obiecte de iluminat ce folosesc tehnologia ledurilor, pana la proiecte de iluminat stradal, iluminat tehnic si sisteme de control.
In final, 702 tineri designeri au expus lucrarile in cadrul Salone Satellite, aflat la cea de-a 12-a editie. Aici s-a creat o platforma extraordinara dedicata creatorilor tineri, de la care ne asteptam la diferite surprize in domeniul designului.

Intrebarea care se vehiculeaza in randul expozantilor de anul acesta este: Cum vor raspunde la criza , fabricantii si designerii din domeniul industriei home & deco?
In mare parte tot ce vedem expus in editia de anul acesta , a fost creat cu un an inainte, cand nu se preconiza aceasta criza. In aceste conditii au abordat o noua strategie, in fata acestui scenariu. Multe firme s-au impotrivit acestei situatii cautand noi solutii. Au incercat noi abordari a relationarii dintre produs, obiect si pretul de achizitie. S-au focusat asupra cererii si ofertei. Alte companii au gasit refugiu in creatii rare si valoroase, care nu se degradeaza nici in perioadele de criza. Ambele abordari au fost extrem de fructuoase. Astfel de abordari au readus in tendinte curentul minimalist, ce parea ca se apropie de sfarsit. Gandirea producatorilor si a designerilor a devenit omogena, si indreptata catre piese ce rezista in timp, in defavoarea celor ce abordeaza o aparitie trecatoare. A trecut era produselor “ la moda”. Aici intalnim destule exemple care sa intareasca aceasta constatare. Zona de nord a Italiei, sustine aceasta idee-zona recunoscuta cu cele mai puternice companii de mobilier din Italia, maestri ai curentului minimalist. Apoi englezul Jasper Morrison ( vedeti lucratea sa , scanul “ Trattoria” pentru compania Magis), cat si japonezul Naoto Fukasawa ( vedeti divanul “Yume” creat pentru Diedre ). Gandirea despre care vorbim favorizeaza liniile simple, cat si reducerea dimensiunilor. Anul acesta fugim de obictele gigantice, cu proportii exagerate, favorizand lucrurile gratioase si cu dimensiuni apropiate de realitatea spatiilor in care traim. Aici putem aminti biblioteca “NXT” creata de catre Piero Lissoni pentru Porro, sau micul scaun “ Lisa” Creat de catre Laudani& Romanelli pentru Diedre.

O alta abordare a acetui an a fost apropierea de traditiile istorice, redescoperirea lucrurilor uitate. Putem aminti aici pe, Giuseppe Chigiotti, Rodolfo Dordoni, designeri care au reinterpretat lucrari istorice, ce s-au bucurat de aprecieri deosebite la acea vreme.
Acest val de soc a facut ca designul de mobilier sa se indrepte catre arta, natura si lumea modei vestimentare. Astfel interiorul casei nu mai este suficient. Ne indreptam tot mai mult atentia catre mobilierul de gradina, care ia amploare. In acest sector ne-au atras atentia creatiile lui Philippe Starck, Eugeni Quitllet pentru Diedre, si Vincent van Duysen pentru compania belgiana Tribu. Reintoarcerea la natura, conturata prin geometria cristalelor si integrarea florilor in decor, este tema dominanta din acest an.